Streaming har kommit för att stanna. Det är billigare produktion än stora tv-satsningar och kan nå betydligt fler, inte minst när det gäller de som har specialintressen som de stora tv-bolagen aldrig har tid eller råd att följa upp. Men helt gratis är inte produktionerna, faktum är att det krävs mer än man kan tro.
Nya tider
I vår digitaliserade värld ökar kraven hela tiden på professionella produktioner, oavsett om det handlar om en budgetvariant eller en storsatsning. I sportvärlden är streaming extra populär då det ger en möjlighet för personer som är intresserade av lite mindre kommersiellt gångbara sporter eller för den delen håller på hockeylag som kanske inte skulle sändas av de större tv-bolagen.
Då och nu
Förr kastade man sig över tidningen i en ständig förhoppning om att ens favoritlag skulle visas. Idag kan man dock finna all information om streamade matcher på etablerade spelsajter som såväl en rad sidor som enbart är specialiserade på att guida till streamingsändningar. Eftersom oddsen varierar så jämför innan på samlingssajter som casinowings.se.
Bästa möjliga bildkvalitet
Det är extra komplicerat med streaming när det gäller sport, inte minst hockey, eftersom det handlar om rörelse i hög hastighet. Det gäller att kunna följa detta på ett sätt som inte gör att tittaren inte tappar intresse. För detta behövs en relativt dyrbar kamerautrustning som klarar av rätt omfattande upplösning, zoom och autofokus. Om inte dessa saker lirar blir sändningen rätt enahanda. Dessutom krävs det ofta mer än en kamera i syfte att hålla intresset vid liv med olika vinklar, närbilder och så vidare.
Andra features
En annan faktor för framgång är att kunna visa features som slow-motion, repriser och annat som dagens konsumenter tar för givet, men kanske inte alltid finns på plats. Kommentatorer är en annan viktig bit. En okommenterad sändning blir som att titta på en musikvideo utan musik. Dessutom kan det vara en god idé med någon form av studiosändning där experter kan penetrera detaljerna ytterligare. Det är – å andra sidan – inte avgörande och givetvis ganska så kostsamt.
Marknadsföring
All investering i form av teknik, pengar och energi kräver dessutom marknadsföring för att få tittare. En marknadsföring som numera är som viktigast på social media, där man direkt kan gå in på matchen och även följa kommentarer. Ytterligare ett sätt att stärka intresset som också ger nya kanaler in, exempelvis genom att starta diskussioner simultant med sändningen.
Den nya tidens sändningar
Streamingen ökar chanserna för alla som kanske inte fick se sina favoritlag spela på tv särskilt ofta, mycket tack vare billigare produktion. Samtidigt så ökar kraven på kvaliteten även när det gäller streaming och närmar sig alltmer klassiska tv-sändningar. En kontinuerlig utveckling av tekniken blir därmed ett måste för att kalkylen ska gå ihop. Vinnarna är alla konsumenter, det vill säga vi som älskar hockey.